Som en fortsättning till min egen erfarenhet av ett tidigt Influencer Marketing (påverkansmarknadsföring) projekt som startade redan 2006 (se tidigare blogginlägg) kommer här en fördjupning i ämnet. Det är Jacqueline Kothbauer, specialist inom bland annat Influencer Marketing, som på sin blogg ger bra beskrivning och flera goda exempel på vad det är, varför och hur man kan använda det själv i sin egen marknadsföringsmix.
Länk vidare till Jacquelines blogg: Influencer Marketing.
I november 2016 hade deltagarna på IT-konferensen Microsoft TechDays också möjlighet att lära sig mer av Jacqueline kring hur man gör rent konkret:
- Att motivera och orkestrera framgångsrik influencer marketing handlar om att göra det enkelt och attraktivt för människor att engagera sig.
- Att ha en modell som kombinerar kraften i olika typer av influencers (evangelists, medarbetare, kunder och partners) och verktyg som underlättar publicering, mätning och utvärdering är A och O för ett lyckat resultat. Jackie Kothbauer guidar till framtidens marknadsföring inom sociala medier
Sessionen med rubriken Branding People for Business and Pushing Social Selling, var ett mycket uppskattat inslag i agendan för bl a IT-chefer.
Är du redo att ta ert företags marknadsinsatser till nästa nivå? Är du nyfiken på vad Influencer Marketing skulle kunna innebära för er?