För en tid sedan fick jag en kommentar från en tidigare kollega.
Vi är båda egna företagare idag, utan de hängslen och livremmar som en anställning kan ge. Vi måste lita på vår själva, vår kompetens och våra drivkrafter. Vi säljer vår kunskap och erfarenhet, till de som vågar anlita oss. Till de som tror på oss, som känner tillit, och vet eller hoppas på vad vi kan åstadkomma utan det stora företagets skyddsnät eller resurser.
Han reflekterade över att jag har så många foton på mig själv på min webbplats…
Javisst, det kan handla om tyckte och smak (vilket är ett extra stort och känt fenomen inom marknadsföringsområdet; för ”alla” kan och vill marknadsföra; det är ju hur roligt och lätt som helst) och att jag då gärna vill pryda min företagswebbplats med foton på mig själv. Nu är min webb utvecklad och formgiven av en vass webbyrå – The Generation – och jag har full tillit att de gett mig den bästa produkten de kan stå bakom. Tokigt vore det väl annars?
Eller vad jag själv vill kalla detta: positionering. Jag har valt ett segment där jag vet att jag fyller en lucka. Jag har lång erfarenhet, jag har dokumenterade goda resultat, jag har ett gott rykte. Jag har varit anställd i många år på Microsoft vilket kan ge en extra tyngd för vissa uppdragsgivare, jag har erfarenhet och brett nätverk från IT-branschen. Så varför skulle jag inte då visa mitt ansikte på bilderna på webben? Mitt ansikte ger större igenkänningseffekt än att se en marknadsföringsmodell eller … och det finns andra bilder på min webb också än på mig själv.
Jag säljer min egen kunskap, kompetens och erfarenhet och den har hittills sålts bäst genom personliga kontakter. De köper inte ”grisen i säcken”. Mina kunder har hört talas om mig innan vi skrivit avtal. Och då är jag övertygad om att bästa marknadsföringen handlar om positionering i ett segment där min kompetens behövs och att visa upp mig själv. Därför har jag foton på mig själv på www.inspirational.se
Marknadsstrategi
Det är svårt att upphandla marknadsstrategi för ett företag; det krävs beställarkompetens. Jag märker efter de år jag nu drivit eget att osäkerheten om vad företag egentligen skulle behöva är stor. Behoven finns, men insikten i att behovet finns saknas. Därför riktar jag in mig på företag som har förståelse och beställarkompetens, och dessa kunder finns i min nära omgivning. Så ser min målgrupp ut!
En inspirerande marknadsstrategi är nyckeln till framgång!