…och startade företag, med passion för marknadsstrategi!
Microsoft Windows – fönstret…
Det där fönstret fanns knappt när jag klev in genom dörren 1992. Men det var precis i samma veva som fönsterrevolution startade. Windows 3, Windows for Workgroups, Windows NT. Fönstertittarkampanjen var klistrad på Stockholms bussidor. Då började mina dagar i IT-eran. Jag var definitivt inte yngst på Microsoft; snarare kan man säga att jag drog upp medelåldern…
Bra precis tjugo år senare klev jag ut genom fönstret. Jag lämnade det multinationella IT-företaget som hade växt så mycket. Jag hade också växt. Microsoft blev min läromästare där jag skolades till ”master of marketing”.
Jag upptäckte Event Marketing. Och jag upptäckte att jag var mycket lämpad som projektledare. Att planera, sy ihop, upphandla, leda, driva, se projekten växa fram tillsammans med fantastiska team av kollegor och leverantörer och sen få genomföra det ena fantastiska eventet efter det andra. Det var lycka för mig! Efter varje genomförande infann sig ett vacuum, en ledsnad över att nu var det över – för den här gången.
Jag hade förmånen att bygga upp mycket av det som Microsoft behövde för deras event marketing strategi, att identifiera och upphandla relevanta leverantörer, och få jobba i team och skapa de ultimata mötesplatserna.
Nästa lyckorus blev inom områden som marknadsstrategi och marknadskommunikation . Jag har drivit så många olika typer av marknadsföringsprojekt, till många olika målgrupper, inom många olika områden. Det som dock är gemensamt är Microsofts produkter och tjänster. Allt hade givetvis bäring på det egna utbudet. 2003 och framåt var lite särskilt för mig. Jag fick den nyinrättade tjänsten Security Marketing Manager och det var flera saker som var så unikt med det uppdraget:
- Det handlade om allt från produkt och tjänst till beteende och processer
- Det berörde alla företag, stora som små.
- Det berörde alla åldrar, från barns start på Internet till glada pensionärer som upptäckt datorer
- Det berörde alla avdelningar på Microsoft, såväl växeln som storkundsäljarna
Alla berördes av säkerhet. Det var en tid då vissa människor fick ”eufori” av att sprida skadlig kod, och mycket pengar i omlopp för de elaksinnade. En flora av nya ord som trojaner, ormar, virus, skadlig programvara, spionprogram, keyloggers och så vidare blev vardagsmat. Arga individer, och ursinniga företagare, gick miste om dyrbar tid och pengar när datorer och system infekterades. Jag var t ex Microsofts representant i Surfa Lugnt som verkade för ett säkrare Internet. Säkerhetsområdet var ett område som jag fortfarande har en särskild passion för.
Många var de, de olika marknadsprojekten som jag drev, alla intressanta ur sina egna perspektiv. Och under många år blev min hemvist på Microsoft bland de tekniska målgrupperna, bland IT-cheferna och IT-strategerna, bland nördarna, IT-proffsen och utvecklarna, arkitekterna (TechNet & MSDN). De som var de verkliga early adopters människorna, som hade den sanna passionen, som levde sin dröm i IT där hobby och arbete vävs ihop. Som ser potentialen i tekniken, och drivkraften och framtidens möjligheter. Och då fick jag förmånen och förtroendet att ansvara för den största IT-konferensen som Microsoft Sverige arrangerat – Microsoft TechDays. Ett fantastiskt spännande projekt, och en härlig utmaning att få vara först och få testa sig fram. Att få känna av dåtidens ”depression” i form av Lehman Brothers kraschen…. Och vara på vippen att avblåsa hela konferensen. Men jag övertygade, jag höll ut, jag kämpade och konferensen blev succé. Tack till alla ni som var med på den resan! (Det har hunnit bli tre TechDays där jag haft övergripande ansvar samt projektlett, och två där jag ansvarat för att sätta ihop ett hundratal sessioner. Och nu är jag på gång en tredje gång.)

Liselotte Isacsson
Jag snuddar förstås bara på ytan när jag berättar med ett hundratal ord om en arbetsplats jag haft under 20 år!
20 år senare…
Väldigt snabbt hade jag tillbringat 20 år i Microsofts tjänst. Nu klev jag ut genom fönstret. Blev konsult, blev entreprenör, blev säljare av min kompetens.
Marknadsstrategi och 24 år senare…
Det har snart gått 4 år sen jag tog klivet, och jag är så glad för allt jag fått uppleva. Nu har jag startat och driver mitt eget företag och jag stormtrivs! Mer om företagandet och hur viktigt jag tycker att marknadsstrategi är kommer i en annan bloggpost.
Jag som driver Inspirational heter Liselotte Isacsson. Jag vill inspirera och skapa förändring. Därför är Make Change Happen lika mycket ledord som en del av mitt DNA.