Jag blir så glad när företag förstår värdet av att satsa på event som en del av deras försäljningsinsatser. Det är när vi möts som ”business” uppstår, och tänk er då att delta i ett event med många deltagare där det gemensamma intresset faktiskt antingen är att köpa eller att sälja!
Jag som eventorganisatör bjuder in till ett event för jag vill marknadsföra, dema och sälja min produkt, och deltagarna kommer till eventet, givetvis av helt eget intresse, för att se, lära sig mer, klämma och känna och säkert också höra vad andra intresserade tycker om den produkt som de själva fattat tycke för.
Kan ett event bli mer säljdrivande än så?
Ett företag som redan förstått värdet av event som säljdrivande aktivitet bjöd nyligen in mig för att de ville lära sig ännu mer om vad de ska tänka på, hur de ska bli ännu bättre och hur de ska göra för att sälja ännu mer. För mig som verkligen brinner för event marketing är det en stor ära att få dela med mig av all den erfarenhet jag har. På trettio minuter och på engelska antog jag utmaningen att beskriva de viktigaste faktorerna för att nå de uppsatta målen.
Det är svårt att säga vad som är viktigast, men följande är två bra tips: gör som Franklin Covey och begin with the end in mind. Det må vara uttjatade ord, men om du inte vet vart du ska vet du inte heller vägen dit eller när du är framme. Och så varumärket! Eventet kommer att utstråla ditt företags varumärke, alla delaktiga i ”eventshowen” blir en del av varumärket, innehållet, aktörerna, personalen, garderobspersonalen och servitörerna…. Vi är alla levande varumärken och representerar våra företag i det närmaste 100% av vår tid – har du tänkt på det? Så både snedsteg, misstag, framgång och succé bidrar till vad vi alla tycker och känner om ett specifikt varumärke.
Det är klart att ett event innehåller bra mycket mer än så här!
Om man tänker sig hela eventprocessen, dvs från start till mål, så tycker jag att den liknar en fluga.
Till vänster ligger alla förberedelserna. Projektplanen med mål, syfte, budget, osv. Vad ska vi presentera? Hela innehållet. Vilket format har vårt event? Vilka ska presentera? Sen kommer det jag liknar vid en industri – det är eventproduktionen, som t ex inbjudan, tekniken, deltagarmaterial, dekor, förtäring, uppföljningsplan. I mitten av flugan ligger genrepet och själva eventgenomförandet. Till höger ligger allt efterarbete. Det kan t ex vara att färdigställa inspelningar och publicera på nätet; det kan vara analys av utvärderingsformulär; det kan vara besöksbokningar med intresserade deltagare, det kan vara uppföljningsaktiviteter osv. Den breda flugkanten till höger visar bredden & möjligheterna att skörda efter genomfört event. Det är dit du vill nå med ditt event!
Nu har jag förkortat OERHÖRT MYCKET i min beskrivning, men jag hoppas att jag lyckats förmedla känslan av eventprocessen som en fluga.