Något av det enklaste och roligaste som finns är att jobba med marknadsföring! Alla är experter på marknadsföring. Man får tycka och uttrycka sin åsikt om den ena kampanjen efter den andra. Och man har ju ”rätt”; det man tycker om varje enskild marknadsföringsdel är ju rätt – ur tyckarens synvinkel. Det är roligt också. Det händer en massa spännande saker kring marknadsföring. Man träffar viktiga människor. Kanske får vara med om en filminspelning i reklamsyfte, kanske jobba med copyn till annonsen till någon av IDGs kanaler, kanske besluta om vem som ska vara keynotetalare på nästa konferens, kanske…. Det är så lätt. Det är så roligt.

De här formuleringarna har jag hört många gånger genom årens lopp, uttryckta på det ena eller andra sättet. Innebörden är: marknadsföring är något som jag är riktigt vass på, men egentligen är jag utbildad inom datavetenskap, läraryrket, statistiker eller kock. Yrken som man faktiskt utbildar sig till, pluggar många år för att få en examen. Men marknadsföring, det är enkelt och roligt. Det behöver man ingen utbildning till. Det kan man. Bara. Det kan alla.

Jag raljerar. Alla håller säkert inte med mig heller. Men varför är det så här? Varför är de olika beståndsdelarna i marknadsföring så himla enkla och roliga, för de med andra expertkunskaper än just marknadsföring?

Jag som har utbildat mig, och kontinuerligt vidareutbildar mig, tycker inte att marknadsföring är så enkelt. Det är en vetenskap, en djungel, en labyrint – det handlar om att hitta ”nålen i höstacken”. Till exempel: Det här är företagets USP (vår unika konkurrensfördel); det är det här som vi vill förmedla och få mottagaren att känna, uppleva och ta emot vårt budskap. Det är inte enkelt. Jag lovar. Det är inte enkelt. Därför vill jag få bort myten om att det är enkelt.

Roligt då? Ja, det är en helt annan sak. Jag tycker att det är roligt, och säkerligen många med mig som instämmer.

Alla är marknadsförare

Alla representerar ett varumärke, och det är betydelsefullt hur vi agerar i den rollen. Vi representerar vårt egna varumärke, vår egen person. På det sätt som vi uttrycker oss t ex i sociala medier som är den ”enklaste” arenan och den mest lättillgängliga, visar vi samtidigt vårt varumärke. Genom hur vi skriver, vad vi skriver, vilket bildval vi väljer, hur vi kommenterar andras inlägg, bildar andra sig en uppfattning om dig, ditt varumärke.

Och på samma sätt som vi representerar vårt egna varumärke, gör vi det som anställda eller företagare när vi representerar ett företag. Vi bär ett stort ansvar för hur varumärket vi representerar kommer uppfattas av vår omgivning.

Ur den här aspekten kan vi säga att vi alla är marknadsförare, och att vi har ett ansvar att vårda varumärket. Jag anser att vårda handlar om rent sunt förnuft.

Fundering kring marknadsföring

Hur hänger det då ihop att ena sekunden är vi inte utbildade till det enklaste jobbet som finns som heter marknadsföring, och samtidigt är vi alla marknadsförare?

Innan jag skriver en uppföljning på det här inlägget tänkte jag lyssna på er och höra vad ni anser om mina påståenden. Har ni också hört de uttryck jag raljerar över? Hur skiljer vi egentligen på begreppet marknadsföring med att vi alla är marknadsförare?

Är det här marknadsföring eller alla är marknadsförare?

Så här gör Bangerhead.

Marknadsföring från Bangerhead

Marketing-in-a-box?

×

Kontakta mig