Alla bolag behöver en marknadsstrategi

Det ger mig så mycket energi att få dyka djupt ner i ett företag, vända på stenar, damma av lite här och där, pussla, fundera, analysera, ifrågasätta, formulera. Lära mig hur just de tänker, vad de vill skapa. Sätta mig in i deras värld och visioner. Att bidra med min erfarenhet och kompetens. Och tillsammans se när en marknadsstrategi växer fram!

 

Bolag som satsar förstår vikten av en marknadsstrategi

I höstas (2021) fick jag en förfrågan om ett marknadsstrategiuppdrag. Detta unga och högpresterande IT-bolag som haft en mycket god tillväxt både omsättnings- och rekryteringsmässigt, insåg att de behövde komplettera sina goda resultat och nå ut via andra kanaler också, alltså genom att investera i marknadskommunikation. Framgångarna hade hittills baserat sig på ledningens personliga och mycket goda relationer i ett stort kontaktnät.

För att ge sig ut i marknadskommunikationens många kanaler behöver man en marknadsstrategi. Man behöver komplettera sin affärsplan med en marknadsplan. Man behöver gemensamt identifiera grundläggande fakta för att kunna fokusera på att göra rätt saker, säkra upp det interna engagemanget, hur ser marknaden ut för att kunna visa tydlighet och säkra sin egen konkurrenskraft, och ta fram kartan att navigera och ta beslut efter.

 

Vart är vi på väg?

I en workshop tar vi reda på detta. Identifierar nuläget – affärsidé, vision, organisation, ekonomi, marknad och målgrupp, partnerskap & samarbeten, konkurrenter, erbjudande, positionering, USP, kundbehov, differentiering och en hel del ytterligare! Vad är egentligen syftet och målet med marknadsstrategin? Vad vill ni åstadkomma? Vart är ni på väg och var vill ni befinna er om säg fem år? Vision?

 

Från marknadsstrategi till de konkreta aktiviteterna

Med utgångspunkt från ledningens svar på mina frågor och deras önskemål, samt baserat på hur bolaget ser ut och en stor mängd andra parametrar, analyserar jag all kända data och ritar upp kartan som blir deras marknadsstrategi.

Med marknadsstrategin i handen, skapas marknadsplanen. Vilka aktiviteter ska vi investera i under året? Sen är det dags för marknadshjulet! https://inspirational.se/kunskapsbank/

 

Affärsplan har alla, men hur är det med marknadsplanen?

Viktigt att företag arbetar efter sin affärsplan som också består av en marknadsplan. Har man inte gjort sin hemläxa och bestämt sin marknadsstrategi, blir det ju inte mycket till marknadsplan heller.

 

Bildval: Lundagatan i Stockholm där Inspirational har sitt kontor; en plats för framgångsrik marknadsstrategi

×

Kontakta mig