Marknadsstrategi

En marknadsstrategi växer fram
Alla bolag behöver en marknadsstrategi Det ger mig så mycket energi att få dyka djupt ner i ett företag, vända på stenar, damma av lite här och där, pussla, fundera, analysera, ifrågasätta, formulera. Lära mig hur just de tänker, vad de vill skapa. Sätta mig in i...

Konferenserna är på väg tillbaka
Är det bortkastad tid att medverka som utställare? Förberedelser verkar ha hamnat i skymundan. Det är dags att plocka fram de igen. I och med pandemin stannade världen upp ett tag, men nu är äntligen IRL möten på väg tillbaka. Nedan artikel skrev jag för cirka 7 år...

Driva eget företag. Hur gjorde jag?
I mitten av september 2021 fyller Inspirational 9 år. Jag firar då nio år som egenföretagare. En nästan overklig känsla. Har jag drivit Inspirational i 9 år? Och vad har jag åstadkommit under dessa nio år? Hur har min resa sett ut? Vad har mina viktigaste erfarenheter...

Förenkla. Fokusera.
Tittar tillbaka på ett marknadsstrategiuppdrag jag haft, och förundras själv över 1) hur roligt det är att jobba med företag och utveckla deras målsättning att bli ett mer attraktivt varumärke 2) vilka positiva konsekvenser som ett tydligt ägandeskap av...

Ingen återvändo…. TechDays 2018 är här nu
Microsoft TechDays Ingen återvändo! Det är söndag. Nu börjar byggandet av monter, scener, teknik och hundraelvatusen meter kabel dras. Efter flera månader av förberedelse är det nu dags att bygga, montera, bära, kliva, rigga, fixa, måla och förvandla Kistamässan till...

Ska marknadsförare fokusera mer på rörlig kommunikation?
För oss marknadsförare är självklart den strategiska marknadsplanen utgångspunkten för alla marknadsinsatser. Och då uppstår frågan om rörligt innehåll, videofilmer, ska få så stort fokus som den här artikeln gör gällande? Är de svenska tech-köparna och beslutsfattarna lika benägna att starta sin köpresa via rörlig kommunikation?

Reflektion från en tidigare kollega
Eller vad jag själv vill kalla detta: positionering. Jag har valt ett segment där jag vet att jag fyller en lucka. Jag har lång erfarenhet, jag har dokumenterade goda resultat, jag har ett gott rykte.

Ett framgångsrikt uppdrag
Starten på er förändringsresa? Om du tycker att du har 5 minuter att lägga på tankar kring ert företags marknadsstrategi, kan dessa minuter där du lyssnar på ett framgångsrikt uppdrag vara starten på er förändringsresa. Eller framgångsresa? I den här filmen berättar...

Investering för maximal utväxling
Här är ramen – måla er egen tavla i den här ramen Någon på företaget har tagit beslutet att företaget ska medverka som utställare/sponsor på Konferens XX. Om denne någon är företagets marknadschef, så är det också mycket troligt att det finns en strategi och en plan...

En utmaning jag har – våga prova!
Hur få företag att inse hur viktigt det är att fokusera på de rätta marknadsaktiviteterna? Det är faktiskt min främsta utmaning som jag upplever. Hur ska jag hitta de rätta argumenten för att man ska våga prova?