Vissa dagar blir jag mer glad än andra dagar…
Jag har predikat det förr. Jag predikar igen. Om du ska medverka vid en aktivitet eller ställa ut någonstans, se till att du har en plan för vad du gör före, under och efter!
Jag har vid flera tillfällen tidigare påtalat vikten av att följa sin strategi och ha en plan för sin medverkan vid t ex en mässa.
Att bara boka upp en plats, packa väskan dagen innan och bege sig ut till ”platsen” och tro att man är intressant för potentiella prospekts, då har man ärligt talat kastat pengar i sjön. Det finns ingen ROI i detta, och ekonomichefen eller den som ansvarar för företagets budget blir säkert inte glad på marknadsavdelningen eller den försäljningschef som tog beslutet. Ingen ROI, inga leads, och kanske till och med missnöjda eller besvikna potentiella kunder som följd. Vem blir glad av det? Nu tror ni att sån’t inte händer, men jag kan lova er att det händer hela tiden!
Förra veckan hade jag förmånen att vara inbjuden till en stor golftävling i Stockholm på Österåker GK, Becker Open 2016. En golftävling som firade 20 år i år. Runt 150 golfspelare, och ett stort antal sponsorer – eller hålvärdar – som investerat tid, resurser och budget för att möta oss. Vi som visar köpsignaler, vi som har egna nätverk fyllda av intressenter för de varor och tjänster som presenterades. Vid varje tee mötte de oss dessa hålvärdar, och kvaliteten var minst sagt varierande.
Jag jobbar med att hjälpa företag att inspirera sina kunder. Jag hjälper företag med deras marknadsstrategier och deras marknadsplaner. Jag hjälper företag att planera. Men själva planen handlar inte enbart om FÖRE. Planen inkluderar under och efter. Också.
På plats möttes jag ibland av fantastiskt entusiasmerande människor, med budskap som attraherade, och som jag är säker på kommer med råge att nå den ROI de haft som målsättning. Det handlar om ett personligt bemötande, HUR man tog emot oss golfare, VAD man säger, och VAD man erbjuder, och HUR man erbjuder. De som har tagit fram skräddarsydda erbjudanden som passar just oss, målgruppen, de som tänkt efter. De som rabatterar, men har en produkt eller tjänst, som gör att vi kunder ”fastnar”, blir abonnenter eller ambassadörer. De kan med lätthet ge oss den rabatten den dagen, för de tjänar in det både på antalet nya kunder, nöjda kunder, och ryktet som sprider sig.
Vissa dagar blir jag mer glad än andra dagar… Jag blev överraskat glad över att möta de företag som tänkt till. De som bemödat sig. De som gjorde att jag kände mig välkommen. De företag som nu en vecka efteråt finns kvar i mitt minne och kommer så förbli i framtiden. De företagen har lyckats. De följde sin plan.
De som mötte oss med ett knappt leende, ingen inspiration eller känsla, och som ibland till och med skyllde på tävlingsorganisationen på Österåker för att de t ex inte hade öl att bjuda på, de hade verkligen inte haft någon plan med att medverka och investera i denna aktivitet. Saknar kreativitet att ta tag i situationen och göra något positivt. De tappar inte bara vid detta tillfälle; de tappar på sikt. Mitt förtroende hamnar i botten, och det tar tid för förtroendet att komma upp till ytan igen. Just denna attityd har jag mött tidigare: man skyller på andra. På chefen, på kollegorna, på konferensanläggningen, på vädret… att fel man hamnar på fel plats! För visst är det också så att mannen ska vara rätt man. Som företagsledning kan man inte skicka ut vilken representant som helst. Denne ska vara påläst, förstå sin roll, förstå varför företaget och dess varumärke finns där, vad syftet är, vad man vill åstadkomma, hur man ska göra det, hur man ska möta intressenterna, och vad händer sedan? Hur ska vi ta hand om alla dessa köpsignaler? Allt det här ingår i planen!
Jag blir så ledsen när jag ser hur fel det kan bli. När det är så lätt. Egentligen.
Och så glad jag blev när jag mötte företag som gjorde precis rätt! Överraskat glad, säger jag. Eftersom det alltför ofta är de mindre bra exemplen jag möter. Ni som gjorde rätt på Becker Open 2016 ni vet vilka ni är!
Mitt råd är: just don’t do it if you don’t have a reason. Know your reason why. Och följ den plan du satte upp och gå ända in i mål. Följ upp. Utvärdera. Skörda.
För i slutändan handlar det om att bry sig om. Att bry sig om sina existerande kunder och de potentiella.